(Cyber)bezpieczny jak Poczta Polska

Łukasz Michalik

Poczta Polska to istotny element bezpieczeństwa i odporności państwa. Jej strategiczne znaczenie sprawia, że kwestie cyberbezpieczeństwa muszą być – i są – traktowane priorytetowo i zapewniać niezawodne działanie usług.

Przez długie lata Polacy, a także mieszkańcy innych państw Europy, z zazdrością spoglądali na Estonię. Ten bałtycki kraj, za sprawą ambitnego programu reform, stał się światowym wzorem skutecznej cyfryzacji usług publicznych i już w 2002 roku wprowadził dowody osobiste z warstwą elektroniczną, oferujące m.in. podpis elektroniczny.

Choć Estonia niezmiennie uznawana jest za prymusa cyfrowej transformacji, pozostałe kraje Starego Kontynentu podążają jej śladem. Jest to zgodne z europejskim programem "Droga ku cyfrowej dekadzie", zakładającym osiągnięcie do 2030 roku celów związanych z budową infrastruktury, umiejętnościami korzystania z nowoczesnych rozwiązań, a także cyfryzacją gospodarki i usług publicznych.

Polska liderem zmian

Cele te realizuje również Polska, a opracowany przez Komisję Europejską dokument Digital Decade Country Report wskazuje silne i słabe strony polskiej cyfryzacji. Po stronie atutów znalazła się m.in. nowoczesna infrastruktura, gdy obszarem do dalszej pracy pozostają kompetencje cyfrowe społeczeństwa.

Jednocześnie Polska – choć w odniesieniu do cyfryzacji usług publicznych wciąż nie osiągnęliśmy unijnej średniej – stała się liderem zmian, dołączając do najszybciej rozwijających się krajów pod względem dostępu do usług online. Potwierdza to coroczny raport Capgemini eGovernment Benchmark, który pokazuje poziom realizacji założonych przez Unię Europejską celów związanych z cyfryzacją.

Źródło: materiały partnera.

Pożegnanie z awizem

Polskie sukcesy są związane m.in. z rozwojem i dostępnością czterech kluczowych dla obywateli usług, takich jak identyfikacja elektroniczna, elektroniczne dokumenty, automatyczne wypełniane formularzy i urzędowa platforma cyfrowa. Ta ostatnia jest oferowana i rozwijana we współpracy z Pocztą Polską jako usługa e-Doręczeń.

To rozwiązanie pozwalające na zastąpienie tradycyjnego listu poleconego wiadomością elektroniczną. Wbrew pojawiającym się opiniom nie jest to jednak po prostu kolejna, tym razem "urzędowa" skrzynka e-mail. Jak w jednym z wywiadów wyjaśnia Katarzyna Zajkowska z Ministerstwa Cyfryzacji, pełna nazwa e-Doręczeń to "Usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego". Oznacza to, że jej kluczowymi atutami są rejestracja przychodzącej do nas korespondencji i generowanie wiarygodnych potwierdzeń, że ją otrzymaliśmy.

W praktyce jest to cyfrowa wersja tradycyjnych listów poleconych, domyślnie rozbudowana o potwierdzenie odbioru. A wszystko to bez konieczności oczekiwania na listonosza czy odwiedzania placówki poczty z otrzymanym awizem.

Rejestrowana korespondencja bez ograniczeń

e-Doręczenia ułatwiają Polakom życie od wiosny 2020 r. Ich wprowadzenie pozwoliło na zminimalizowanie niedogodności związanych z ograniczeniami wynikającymi z przepisów dotyczących pandemii COVID-19. Od tamtego czasu usługa jest udoskonalana i rozbudowywana, a dzięki platformie obsługiwanej przez Pocztę Polską obywatele i firmy mogą bezpłatnie założyć adres do doręczeń elektronicznych (ADE).

Warto w tym miejscu podkreślić różnice pomiędzy platformą ePUAP, która powstała wyłącznie do obsługi kontaktów z administracją publiczną, a e-Doręczeniami oferującymi możliwość kontaktu z wszelkimi podmiotami czy osobami korzystającymi z listów poleconych (usługa e-Polecony). Jak informuje serwis Gov.pl: "Skrzynka e-Doręczeń docelowo zastąpi korespondencję przez ePUAP".

e-Doręczenia: wygoda i bezpieczeństwo

Równie ważny jak wygoda jest oferowany przez e-Doręczenia wysoki poziom bezpieczeństwa. Poczta Polska, jako część systemu bezpieczeństwa i odporności państwa, od lat współpracuje w tym zakresie m.in. z Ministerstwem Obrony Narodowej, budując firmową kulturę bezpieczeństwa i świadomość dotyczącą cyberzagrożeń wśród pracowników.

Jak wyjaśnia w swoim serwisie internetowym: "Poczta Polska wyznacza standardy bezpieczeństwa cyfrowego w zakresie e-Doręczeń. Korzysta z zaawansowanych mechanizmów kryptograficznych, które zapewniają ochronę integralności treści przesyłek – wspierane przez szyfrowanie TLS. Ponadto dedykowany zespół czuwa nad bezpieczeństwem systemu 24 godziny na dobę. Dzięki temu e-Doręczenia gwarantują, że informacje przesyłane między nadawcą a odbiorcą są bezpieczne i niedostępne dla osób trzecich".

Wszystko to ma na celu zagwarantowanie niezawodnej i bezpiecznej usługi będącej ważnym krokiem w stronę zarówno cyfrowej administracji i gospodarki, jak również usprawnienia obiegu pism i dokumentów. e-Doręczenia to usługa istotna dla nas wszystkich – wraz ze zmianą przepisów staje się rozwiązaniem, z którego korzysta coraz więcej podmiotów, zdejmując z nas konieczność obsługi papierowej korespondencji i sprawiając, że awizo czy ręczne potwierdzanie odbioru przesyłek stają się stopniowo reliktem minionej epoki.